Beyond Chrysant: “Continu willen verbeteren zit in ons DNA”
Beyond Chrysant teelt chrysanten vanuit de kas in Hoek van Holland, vlak langs de Waterweg. Op een luchtfoto weerkaatst de zon op het kasdek, terwijl op de achtergrond een schip de Waterweg opvaart en in de verte de Noordzee glinstert. Een mooi plaatje van een bijzondere kwekerij. “Continu willen verbeteren zit in ons DNA," aldus Martijn Duijvesteijn, één van de twee broers die het bedrijf leidt.
“Van oorsprong is dit bedrijf van m’n vader en mijn oom," vertelt Martijn. “Toen mijn vader uit het bedrijf ging, gingen Wouter en ik erin. We wilden echt een stap maken. Zo bouwden we in 2009 een kas, midden in de crisis. Dat ging allemaal niet vanzelf, dus hebben we de tuin in Naaldwijk aangehouden. Na het overlijden van mijn oom waren Wouter en ik nog samen. We besloten vooral veel te investeren in het bedrijf hier aan de Dwarshaak in Hoek van Holland.”
What’s in a name
Dankzij de investeringen haalden Wouter en Martijn steeds meer rendement uit de kas en verbeterde de marktpositie van het bedrijf. “In 2010 hebben we in de oude Radarpost in de duinen van Hoek van Holland een brainstormsessie gedaan," aldus Martijn. “Samen met het personeel dachten we na over onze cultuur. Daar is de naam Beyond Chrysant uitgekomen, omdat we altijd verder en beter willen gaan. En als je eenmaal zo’n naam kiest, moet je er ook naar handelen, natuurlijk.”
Pre-coolen
Eén van de grootste innovaties van Beyond is dat het de chrysanten koud de keten in stuurt. “Vroeger ging het van het oogsten de doos in en dan naar een koelcel," legt broer Wouter Duijvestijn uit. “Wij pre-coolen met koude lucht al eerder, waardoor het vaasleven van de bloemen langer wordt en ze er mooier bijstaan in de vaas. In het begin zag niemand de toegevoegde waarde, we verloren zelfs klanten, maar inmiddels doet zo’n beetje heel de sector aan pre-coolen. Ik denk dat de technologie uiteindelijk de internationale marktpositie van Nederlandse telers als geheel heeft verbeterd.”
Kwaliteit
Inmiddels zijn we al heel veel innovaties verder. Eén andere impactvolle investering was de automatische sorteermachine. “Elke steel die onder de naam Beyond de markt op gaat, moet honderd procent perfect zijn," geeft Wouter aan. “Dus wij sorteren al op kwaliteit in de schuur, dus er is weinig uitval verderop in de keten.”
“Dat betekent dat we maar vijftig procent van de stelen onder het Beyond-label verkopen. Van de rest gaat een deel onder ons duurzaamheidslabel Approved. Een laatste deel, met lagere gewichten, vervoeren we met meer stelen in de doos. De kwaliteit is hetzelfde, het gewicht iets minder, maar de prijs ook omdat de vervoerskosten lager zijn.”
Constant uitdagen
Constant dagen de broers zichzelf en het bedrijf uit om verder te gaan, nog duurzamer en nog innovatiever te werk te gaan. “We willen elke drie maanden een concrete duurzaamheidsstap maken," geeft Wouter op een gegeven moment aan. “Dan zitten we met het personeel en onderzoeken we waar we duurzamer kunnen telen. En over arbeid gesproken, dit moet het leukste bedrijf zijn om te werken. Dus het minst leuke werk automatiseren we. En zodra we dat hebben gedaan, automatiseren we de volgende handeling die dan het minst leuk is.”
Achter elkaar blijven de broers innovaties, investeringen en stappen opnoemen die bij Beyond zijn gedaan, steevast gevolgd door 'en dan hebben we nog maar de helft verteld'. Alles met dezelfde gedrevenheid en de zoektocht naar de hoogste lat. 'Hadden we al verteld over het AI-bedrijf dat we aan het opzetten zijn?' Het is tekenend voor de innovatiedrang van deze telers, die daarmee een mooi voorbeeld zijn van het ondernemerschap dat de Tuinbouw Ondernemersprijs in de spotlight wil zetten.
Benieuwd wat Beyond Chrysant doet op het gebied van samenwerking? Je leest het hier!