Ga direct naar de inhoud.

Beyond Chrysant: “Met elkaar de deuren open durven gooien”

Beyond Chrysant is goed in marketing. De chrystantenbroers uit Hoek van Holland denken na over hoe zij hun bedrijf en producten presenteren. Wat daarbij goed helpt? Het feit dat de telers een topkwaliteit product op de markt zetten. “Wij hebben niet echt een marketeer in dienst,” aldus Wouter Duijvesteijn. “We vinden het zelf vooral leuk om dingen te verzinnen die opvallen.”

Ooit kwam Beyond met een blok ijs naar de beurs. In het blok ijs zat een chrysantensteel ingevroren. “We waren de eerste met pre-coolen en dat wilden we vertellen door een chrysant in te vriezen,” zegt Wouter lachend. “Alleen eenmaal op de beurs begon dat blok aan de onderkant te smelten, waardoor na een tijdje elke keer dat blok ijs omviel. Dat gaf een herrie! Ik vond het eerst irritant dat het concept niet werkte zoals ik dacht, maar daardoor trokken we juist heel veel aandacht.”

Ganzenbord
In het kantoor van Beyond ligt ook een groot ganzenbord, op zo’n manier ontworpen dat het spel het verhaal van Beyond vertelt. “Het is weer eens wat anders dan een foldertje,” legt Martijn Duijvesteijn uit. “Uiteindelijk hebben we ook een online versie gekocht en door een developer laten omzetten naar de Beyond-versie. Op zo’n manier je verhaal vertellen, geeft toch meer beleving. Als je bijvoorbeeld met je pion op Wouter komt, moet je een beurt overslaan omdat hij zoveel praat.”

IJsblok
Nog een concept voor een beurs waar Beyond veel aandacht mee trok waren de twee vazen. “In één vaas stond een goede bos en in de andere een bos die een stuk minder was,” begint Wouter. “Mensen vroegen natuurlijk meteen waarom we zo’n slechte bos presenteerde. Waarop wij konden aangeven dat de goede stengel een dag oud was, en de slechte stengel maar liefst vier weken. Waarmee je dus gelijk een mooi verhaal over de kwaliteit en het vaasleven van je chrysanten kunt vertellen.”

Het zijn maar een paar voorbeelden van de marketing van Beyond, die vooral voortkomt uit de creatieve breinen van beide ondernemers. “Ik kan echt nog uren vertellen over allerlei grote en kleine ideeën die we hebben gehad,” zegt Wouter. Martijn knikt bevestigend. “Dat kan hij zeker,” zegt hij lachend.

Biobouwblokken
Maar het relatief kleine bedrijf floreert niet alleen door creatieve marketing. De basis van innovatieve teelt en een hoogwaardig product staat goed. “En we hebben een intense samenwerking met onze toeleveranciers en klanten,” aldus Martijn. “Dat is ook belangrijk. We werken graag samen. Zo hebben we vanwege duurzaamheid gekeken wat we konden met het chrysantenafval, en daar kunnen we bijvoorbeeld geluiddempende biologisch afbreekbare bouwblokken mee maken. Daarmee hebben we de grootste zelfgekweekte muur van Europa gebouwd en stonden we in acht Europese landen in de vakbladen van de bouwwereld.”

Experience Center
Al deze ideeën over marketing, innovaties en duurzaamheid zijn inderdaad te veel om op te noemen in één artikel. Maar uiteraard hebben Martijn en Wouter daar al iets op bedacht. “We gaan een Experience Center bouwen op het bedrijf,” zegt Wouter. De broers halen allerlei concepten en 3D-tekeningen tevoorschijn. “We willen bezoekers, scholen, bloemisten iedereen die maar wil, laten zien hoe het er echt aan toegaat in een modern tuinbouwbedrijf. Samen met onze partners kunnen we dan de maatschappij goed het verhaal vertellen van de chrysantenteelt en het enorme verduurzamingsproces dat we met elkaar doorgaan.”

“Uiteindelijk is dat essentieel,” besluit Wouter. “Dat we met elkaar, als sector, de deuren durven te openen. Want iedereen die binnen is geweest en het echte verhaal heeft gehoord, gaat enthousiast weer naar buiten!”

Benieuwd wat Beyond Chrysant doet op het gebied van innovatie? Je leest het hier!