Dit zijn drie indrukwekkende bedrijven
De jury van Tuinbouw Ondernemersprijs zit midden in het besluitvormingsproces. Er zijn voordrachten doorgespit om drie genomineerden te selecteren, de drie uiteindelijke genomineerden zijn uitgebreid geanalyseerd en de jury bezocht de ondernemers persoonlijk om een dialoog te voeren over hun bedrijf. Een goed moment om te polsen hoe de zaken ervoor staan. ‘Wat opvalt is dat alle genomineerden een drive hebben waar je u tegen zegt’, aldus juryvoorzitter Jeroen van Buuren over SK Roses, Plantanious en Prominent.
Genomineerden worden geselecteerd op basis van een uitgebreide voordracht, die de bedrijven zelf schrijven. Het komt natuurlijk wel eens voor dat zaken mooier omschreven zijn dan de werkelijkheid. Niet bij de drie kandidaten van deze editie. ‘Alle drie de bezoeken waren heel positief. Op papier zagen de voordrachten er al mooi uit, maar als je de bedrijven in het echt ziet is dan zie je dat het absolute topondernemers zijn’, aldus Jeroen. ‘Dit zijn drie indrukwekkende bedrijven.’
Klantgerichtheid op basis van Big Data
‘Een overeenkomst die ik zag, naast de gedrevenheid, is dat dit bedrijven zijn die heel klantgericht zijn’, gaat de juryvoorzitter verder. ‘Ze staan constant in contact met hun afnemers, vragen continu om feedback en polsen de behoeften. Daarin speelt big data bij alledrie een steeds grotere rol, waardoor bijvoorbeeld bedrijfsprocessen kunnen worden verbeterd. Het zijn daarin pioniers die een nieuwe manier van denken implementeren.’
Schaalvergroting door samenwerken
‘Samenwerking is ook een gemene deler. Bij Prominent is dat evident, als coöperatie. Maar ook SK Roses en Plantanious zoeken samenwerking in de sector en in de keten. Ook internationaal, bijvoorbeeld om op die manier meer producten te kunnen aanbieden. Een soort schaalvergroting zonder zelf extra glas te hoeven bouwen.’
Topkwaliteit dankzij analyses
‘Dat laatste heeft ook met risicospreiding te maken. Net als het feit dat alledrie de bedrijven jaarrond topkwaliteit willen produceren, zodat een goede mix ontstaat. Uit de klantvraag, uiteraard, want dat wordt allemaal geanalyseerd op basis van cijfers. Het gaat in eerste instantie niet om de massa, maar om het leveren van topkwaliteit. En dan vaak nog binnen een niche die de spreekwoordelijke buurman niet heeft.’
Ambassadeursrol: voorbeeldfunctie en imago
SK Roses, Plantanious en Prominent maken alle drie kans op de Tuinbouw Ondernemersprijs 2020, die op 8 januari wordt uitgereikt. Ze worden daarmee gekroond tot de ambassadeurs van de tuinbouw voor 2020. Daarmee heeft de winnaar een zeer belangrijke rol.
‘Dat is tweeledig’, legt Jeroen uit. ‘Naar buiten toe, naar de consumenten, laten we zien waar we mee bezig zijn als sector. Je laat zien dat er veel meer functies in de tuinbouw zijn dan mensen vaak denken. Deze bedrijven hebben business-analysten, dataspecialisten, consultants en marketeers in huis, bijvoorbeeld. Je laat zo de switch zien naar vergaande professionalisering in de sector, zonder dat de familiebedrijven hun roots kwijt raken.’
‘Maar ook intern heeft de rol als ambassadeur een functie. Het is een ijkpunt, een focus voor de sector. Ik heb dat gevoel wel, dat andere bedrijven elk jaar willen leren van de genomineerden en de winnaar. Je wilt toch zien wat zo’n bedrijf nu uniek maakt en waarom ze al die aandacht verdienen.’