Ga direct naar de inhoud.

Mike Gitzels: “Als familiebedrijf voelen we ons thuis in de tuinbouwsector”

Gitzels heeft voor zichzelf een unieke positie gecreëerd in de tuinbouwsector. Enerzijds is het een plantenkwekerij die met name opkweek doet van koolgewassen. Aan de andere kant runt het bedrijf een state-of-the-art R&D afdeling, waarmee het nauw samenwerkt met zaad- en verdedelingsbedrijven en startups. “Naast ons eigen plantenkwekerij is er ruimte voor opkweek voor andere partijen, verhuren we conditionele klimaatkamers en bieden we ruimte, handjes en expertise voor onderzoek”, aldus Mike Gitzels, derde-generatie-eigenaar van het bedrijf in West-Friesland.

De twee takken binnen Gitzels functioneren naast elkaar en versterken elkaar ook. Daarin maakt het bedrijf duidelijke strategische keuzes. “Er zijn nog maar vijf vergelijkbare plantenkwekerij zoals die van ons, wij specialiseren ons bewust in koude planten, met name koolgewassen. We zien onszelf als een lokale teler, met Nederland als markt. Vanuit een verduurzamingsoogpunt is het wat ons betreft niet zinvol koolgewassen te exporteren. Dan springen we liever bij met advies bij plantenkwekerij in andere Europese landen om daar een kwaliteitsslag te maken.”

Langdurige relaties

“Met onze plantenkwekerij hebben we langdurige relaties met telers”, vertelt Mike. “Wij beloven kwaliteit en topservice van de young plants die naar de telers gaan, en op het juiste moment de juiste hoeveelheid. Om dat waar te maken, zeggen we soms wel eens ‘nee’ tegen nieuwe projecten.”

“Groei en winstmarge zijn niet ons doel. We willen wel rendement maken, maar niet gaan voor groei ten koste van alles. Als familiebedrijf richten we ons op betrouwbaarheid, kwaliteit en ontwikkeling, in samenwerking met zowel zaad- en veredelingsbedrijven als telers en toeleveranciers. Dat doen we met passie en toewijding, want we willen op alle fronten van toegevoegde waarde zijn.”

Schaalvergroting

Zoals overal in de landbouw worden de eisen in de koolgewassen steeds hoger, zowel vanuit de verduurzamingsdruk van de maatschappij als de uitvraag van telers. “Ook in de volle grond zie je steeds meer schaalvergroting, professionalisering en consolidatie”, aldus Mike. “De telers worden steeds groter, en daardoor zie je ook steeds meer innovatie op de markt. Wij moeten zorgen dat de stekkies ‘future-proof’ zijn.”

“Tussen 2016 en 2018 zag je de volautomatische planters op de markt komen. Inmiddels zie je bijvoorbeeld in de broccoli ook het oogsten steeds meer automatiseren. Wij moeten zorgen dat de planten die we opkweken daar geschikt voor zijn, met behoud van kwaliteit.”

Innovatie en verduurzaming

Qua innovatie kiest Gitzels haar momenten. “Soms wachten we af, soms lopen we voorop”, verklaart Mike de strategie. “Met name in het zoeken naar alternatieven voor het wegvallen van gewasbeschermingsmiddelen. We doen nu met Wageningen Universiteit & Research een vierjarig onderzoek naar het microbioom rondom de wortels in een plug.”

“Daarnaast is verduurzaming altijd een prioriteit. Sinds 2018 zijn we al aangesloten op het aardwarmtenet en ook biomassa is mogelijk om de kassen te verwarmen. De kassen worden nu voor zeventig procent verwarmd met duurzame energie, en we zorgen ook dat de kassen en opstanden zelf steeds meer van modern en circulair materiaal gemaakt zijn.”

Een mooie sector

“De tuinbouwsector is een mooie sector”, besluit Mike. “Je ziet de laatste jaren veel consolidatie en professionalisering, met veel oog voor verduurzaming. Daar voelen we ons als familiebedrijf prima in thuis, en kunnen we van toegevoegde waarde zijn, met een duidelijke strategie en flexibele operatie.”