Griffioen Wassenaar: “We redeneren achteruit voor onze teeltkeuzes”
Griffioen Wassenaar is succesvol door mee te denken met de klant
Je moet het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Dat is hoe ze bij Griffioen Wassenaar over hun producten denken. Of, zoals Algemeen Directeur Stefan Verbunt het zegt: “We redeneren achteruit. De retailer moet maximaal kunnen verdienen aan ons product, dus de doorstroom op de verkooptafels moet hoog zijn en dus denken wij vanuit de schapruimte terug naar de teelt, in plaats van andersom.” En daarin gaat de teler ver.
“We hebben 21 thema’s ontwikkeld voor de retail,” legt Stefan de visie uit. “En in elk van die thema’s zijn ten alle tijden 22 plantensoorten beschikbaar. Denk bij thema’s aan bodembedekkers, schaduw minnende planten, planten die het goed doen in de volle zon, vlinder en bijenlokkers, enzovoorts. Daarmee richten we ons op het gemak voor de consument, en dus ontzorgen we de retail.”
Balcony Boosters
“De meeste consumenten kennen niet uit hun hoofd de eigenschappen van een Ridderspoor of een Helianthemum. Nee, de consument stapt een tuincentrum in met een idee of wens voor hun tuin. Ze willen in de ene hoek wat bodembedekkers, in de andere hoek wat zomerbloeiers en in de bakken een aantal bij-vriendelijke planten, bijvoorbeeld. Dus hebben we een thematafel met 22 soorten bodembedekkers, een tafel met 22 zomerbloeiers en een Happy Bees tafel. We redeneren dus van uit de klant en zijn of haar wens dan wel probleem, dat opgelost kan worden met onze producten. En hebben ze een balkon, dan hebben we ook een thematafel Balcony Boosters, trouwens.”
Complexe planning
“We kunnen de 21 thematafels bijna jaarrond vullen. Dat komt omdat we onze teelt aanpassen aan de behoefte van de klant, wat je krijgt als je dus achteruit redeneert. Zo zetten wij onze planten over meerdere kleinere schoven op en kunnen een plant in een zelfde uitleverstadium over een langere periode leveren. Dit verlengt het verkoopseizoen voor de retailer. Dus in plaats van 30.000 van één soort uitleveren in één week in april, kunnen we zes weken lang 5.000 planten uitleveren maar in een mooi en gelijk stadium. Dat maakt de planning een stuk complexer en kan ook alleen maar vanwege onze omvang, maar dat is de service die we aan onze klant aanbieden.”
Etiket op z’n kop
Naast het leveren van allerlei plantensoorten per thematafel denkt Griffioen Wassenaar ook mee met de inrichting van de winkel vanuit hun vakgebied. “We adviseren bijvoorbeeld om niet teveel planten in eens tegelijk te bestellen als tuincentrum, waardoor niet alle planten op de tafel passen en ze dan maar onder de tafel gezet worden. Hou het netjes, dat is aantrekkelijker. Bestel daarentegen wel frequent,” aldus Stefan. “Ook hebben we bijvoorbeeld één kant van het etiket ondersteboven geprint, zodat de consument niet moeilijk de plant van de tafel hoeft te tillen of hoeft te draaien om de andere kant van het etiket te lezen. Gewoon even met de wijsvinger omvouwen en het is leesbaar. In alle opzichten andersom redeneren, dus.”
Meedenken met de klant
Inmiddels is Griffioen Wassenaar een belangrijke leverancier voor de grote tuincentra, een impactvol projectbureau voor het aanleggen van groen in de publieke ruimte en dat allemaal ook nog eens zeer duurzaam. Een kweker met een traditie van innovatie, dat voortkomt uit het meedenken met hoe ze het de klant zo makkelijk mogelijk kunnen maken.
De volgende stap
Het zorgt ervoor dat het bedrijf aan de vooravond staat van een volgende grote sprong. Na het opzetten GreentoColour® voor openbaar groen en de overname van het familiebedrijf door een groep in de sierteelt, kijken de eigenaren en Algemeen Directeur vooruit naar wat de volgende stap is. “We zijn een gezond bedrijf met veel ontwikkelingen op allerlei gebied’, besluit Stefan. “Nu was er afgelopen jaar als gevolg van COVID een kleine reset, dus kijken we aan hoe het dit jaar loopt om te zien wat de volgende stap wordt.”
Gezien de 100-jarige traditie van innovatief en veerkrachtig ondernemerschap, zal dat ongetwijfeld weer een mooie, interessante en impactvolle stap worden.
Lees hier meer over de inzet van duurzaamheid bij Griffioen Wassenaar.
Lees hier meer over het innovatieve ondernemerschap van directeur Stefan Verbunt.