Jurylid Marcel van der Zwan: ‘Laat de samenleving zien hoe het echt zit’
"Ik hou van ondernemersdynamiek", begint Marcel van der Zwan, senior consultant bij Triple Group. "Kansen zien en verzilveren. Het is knap om te zien hoe ondernemers in de tuinbouwsector met de turbulente tijden omgaan, wat dat aan gaat." Marcel is sinds zijn jeugd betrokken bij de sector, van bijbaantjes in de tomaten en bollen tot financieringsspecialist bij ABN AMRO en de Rabobank. Eind 2007 voegde hij zich bij Triple Group om zijn kennis en ervaring in te zetten voor de tuinbouw.
"Het was crisis in de glastuinbouw, toen ik bij Triple Group kwam", gaat Marcel verder. "We zaten in tijden van bereddering en financiële herstructurering. Het was indrukwekkend om te zien hoe ondernemers zich daar doorheen vochten. Daarna kwamen een aantal gouden jaren, tot en met corona aan toe. We waren met telers vooral bezig met de toekomstvisie. Tegenwoordig zijn er weer volop uitdagingen, dus heb je meer intensief contact. Vraagstukken zijn voor nu levensvatbaarheid op korte termijn en de strategie voor de lange termijn in een sterk veranderende omgeving."
Focus op ondernemerschap
"Vanuit mijn functie als jurylid beoordeel ik bedrijven op hun financiële status, met name op continuïteit" aldus Marcel. "Als jurylid van de Tuinbouw Ondernemersprijs is het leuk om de topbedrijven van dichtbij te bekijken en te beoordelen op hun kracht en ondernemerschap. Daar ligt voor mij de focus. Maar ook op de rol van de bedrijven in de maatschappij, bijvoorbeeld op het gebied van werkgelegenheid. De bewustwording rondom dat thema wordt steeds groter."
Mondiale issues
"De glastuinbouw kenmerkt zich door haar eigen conjunctuur", zegt Marcel. "Die stond soms bijna haaks op de wereldeconomie. Nu leven we in een tijd waarin ook de tuinbouw direct getroffen wordt door mondiale issues. De veerkracht waarop ondernemers daar nu mee omgaan, stemt mij optimistisch. In tijden van bedreigingen neemt innovatie en het zoeken naar alternatieven toe. De sector ligt een momenteel onder een vergrootglas op de manier waarop omgesprongen wordt met energie, personeel en duurzaamheid. Dus moet je de samenleving laten zien hoe het echt zit."
Verantwoordelijkheid
Ook over de rol van de Tuinbouw Ondernemersprijs daarin is Marcel duidelijk. "Het maakt de professionaliteit van de sector zichtbaar", besluit hij. "Erkenning vanuit de sector en dat naar buiten toe uitdragen. Tuinbouw heeft de potentie om op de perfecte plek in de samenleving terecht te komen. De sector produceert gezonde producten, neemt verantwoordelijkheid voor haar keuzes en lost issues altijd op. Deze sector heeft aangetoond altijd sterker uit turbulente tijden te komen, ook nu."