Niels Kreuk: ‘Nadelen komen vanzelf, voordelen moet je zelf creëren’
Niels Kreuk BV is een succesvol en modern tulpenbedrijf, dat bewust klein blijft in een tijd dat de tulpenteelt flink consolideert. Dankzij duurzame technologie in de vorm van een drielagen systeem en personeel dat flexibel kan opereren lukt het Niels Kreuk BV om rendabel gemengde bossen tulpen bij haar klanten af te leveren. Daarvoor moet je als ondernemer in staat zijn om buiten de gebaande paden te lopen. ‘We hebben door de sector te analyseren geconstateerd dat we commercieel rendabel kunnen zijn zonder te groeien’, legt Niels uit. ‘Als je maar iets levert wat de klant zoekt en bereid is te betalen.’
Voordat Niels in 2005 het maatschap van zijn ouders instapte, werkte hij als technisch adviseur bloembollen bij Delphy. ‘Daar heb ik heel veel geleerd’, aldus Niels. ‘Je komt op heel veel bedrijven en helpt telers met de uitdagingen die zij op het bedrijf hebben. Daardoor kreeg ik een goed beeld van de sector, van de teelt en van de markt. Bovendien ontwikkelde ik mijn communicatieve vaardigheden en zag ik het belang van goede klantenrelaties in tijden dat de handel stroef is. En ik kreeg de kans om buiten de Nederlandse tulpenbubbel te kijken tijdens reizen naar Brazilië en Australië. Dat zijn ervaringen die helpen om nieuwe inzichten te ontwikkelen.’
Eenmaal zelf teler in het familiebedrijf ging Niels hard aan de slag om zijn tulpen op de plek te krijgen waar ze het meeste zouden opbrengen. ‘We kozen voor een nieuwe bedrijfsinrichting met het drielagen systeem’, verklaart Niels. ‘Daarmee kunnen we snel gemengde bossen in ons bedrijf maken. We werken met relatief kleine hoeveelheden tulpen van verschillende kleuren in plaats van grote hoeveelheden van één kleur, maar ons systeem en ons personeel zorgen ervoor dat daardoor zeer effectief gemengde bossen kunnen produceren.’
‘Kijk, nadelen komen vanzelf wel’, gaat Niels verder. Hij lacht erbij. ‘Maar voordelen moet je zelf creëren. Dus investeren we in technologie, in betrokkenheid van het personeel en in onze klantenrelaties, allemaal zaken waarvan we het belang van zijn gaan inzien. Je moet blijven leren, dat hoort bij het ondernemerschap, anders word je nooit succesvol. Ik denk dat we met onze huidige specialisatie in gemengde bossen voorlopig nog wel kunnen doorgroeien, zonder dat we als bedrijf veel groter hoeven te worden. De markt ziet er goed uit.’
Een bijkomend voordeel van de gekozen bedrijfsinrichting is dat balans tussen werk en privé. ‘Ook dat zie ik als ondernemer als succes’, besluit Niels. ‘Ik ben niet non-stop aan het werk. Natuurlijk, als het nodig is, sta ik er en pak ik mijn verantwoordelijkheid. Maar als ondernemer moet je ook leren dat je je vrijheid moet pakken als dat kan. We wonen aan het bedrijf, dus ik ben voor mijn kinderen altijd thuis. In de ochtend start je het bedrijf op en als het draait, kun je thuis je kinderen helpen met het naar school gaan. Bovendien hoeven we niet het hele jaar door zeven dagen per week te opereren. Er is ruimte om je tijd anders te besteden dan aan het bedrijf. Ook dat is succesvol ondernemen.’