Plantanious: Als wij verrassen, kunnen onze klanten verrassen
Drie prachtige bedrijven, één prestigieuze prijs. In een serie verhalen duiken we met alle drie de genomineerden voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2020 de diepte in. Wat was er voor nodig om te komen waar ze nu staan? Welke uitdagingen zijn ze aangegaan? Wat is hun visie voor de toekomst? Dit is het eerste verhaal met Plantanious, waar we ondernemers Freek en Joost Jansen spreken.
In het pand van Plantanious staat een opstelling met daarin hypermoderne dataservers. Niet voor de data die Plantanious gebruikt voor hun teelt of verkoop, maar voor de verhuur van online rekencapaciteit voor bijvoorbeeld artificial intelligence en big data. Waarom staat die dataserver dan in het pand van de teler?
‘De servers zijn aangepast met waterkoeling. De warmte die van deze serverkast afkomt, gebruiken we om de kantoren en de bedrijfsruimte te verwarmen’, legt Freek uit. ‘Het is een pilot van een consortium waar wij deel van uit maken, Bij succes kunnen we in de toekomst de centrale dataservers inzetten om kassen duurzaam te warmen.
Dat is verrassend. Niet iets wat je vaak ziet bij een potplantenkwekerij. En inventief. ‘Verrassend uit de hoek komen zit in ons DNA’, aldus Joost. ‘Of het nu gaat om dit soort innovaties, of het assortiment, of de manier waarop we ons merk in de markt zetten, we vinden het belangrijk om te onderscheiden door te blijven verrassen.’
Van afstuderen tot uitdaging
Het bedrijf begon ooit als Kwekerij Loek Jansenen was van de vader van tweelingbroers Joost en Freek. De broers zaten nooit samen in de klas, want hadden verschillende interesses. Freek heeft groene vingers en Joost is meer gericht op commercie. Ze zaten uiteindelijk wel samen op de opleiding Small Business and Retail Management aan de Haagse Hogeschool. Tegenwoordig ben je als tuinbouwondernemer meer bezig met managen dan het kweken zelf. Bedrijven worden steeds groter en complexer en goed personeel is hierin heel belangrijk.
‘We zijn afgestudeerd op het bedrijf van onze vader’, legt Joost uit. ‘Door die verdiepingsslag zagen we de kansen van het bedrijf. Op datzelfde moment moest de kwekerij verplaatsen naar de huidige locatie in Kwintsheul, omdat de oude locatie plaats moest maken voor een verbindingsweg. Voor ons een mooie uitdaging om op dat moment in te stappen.’
Stekjes in een schoenendoos
‘In 2011 zaten we nog in de crisis’, gaat Freek verder. ‘Dus makkelijk was het niet. We hebben echt wel moeten strijden. Ik denk dat in die periode het verrassende element in ons DNA is gekomen.’
‘Ja, inderdaad’, knikt Joost. ‘We leerden dat je kon onderscheiden door te verrassen, bijvoorbeeld met het assortiment. Freek heeft hierover altijd een mooi verhaal over een schoenendoos.’ ‘We hadden contacten met een kweker in Costa Rica die op zoek was naar nieuwe gewassen’, zegt Freek. ‘Dus ik stuurde hem een schoenendoos met vijf stekjes van allerlei nieuwe soorten die wellicht interessant konden zijn voor ons. Daar is hij toen mee aan de slag gegaan.’ ‘Op een gegeven moment gaf hij aan dat het product waar we het meeste vertrouwen in hadden niet voldeed aan de verwachtingen. Volgends de Costa Ricaanse begrippen moest de trekker er overheen om het land weer gereed te maken voor een ander assortiment. Maanden later was dit door tijdgebrek alleen nog niet gebeurd, en bleek het product wel waanzinnige toffe wortels te maken.' ‘Dat is nu onze Ficus Elastica Petit Melanie Mangrove, dankzij het mangrove-effect van de wortels een groot succes’, vertelt Freek enthousiast.
‘We sturen elke twee jaar nog zo’n schoenendoos naar hem toe’, zegt Joost met een glimlach. ‘Misschien dat twee van de twintig proeven die je zo aanpakt interessant zijn voor ons assortiment. En dan duurt het nog eens vijf jaar voordat je het op de markt kan zetten. Maar toch is dit essentieel, want zo kun je dus blijven verrassen naar je klanten toe.’
Klanten binden
‘Plantanious is een B2B-merk’, gaat Freek verder. ‘Wij willen verrassen, daar staan we om bekend. Door te verrassen ontzorgen we ook onze klant.’ ‘Door de groei die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, voerden we op een gegeven moment zes merken. Daardoor was er geen eenheid in de strategie. Dat hebben we inmiddels omgedraaid. Plantanious staat voor duurzaam gekweekte kwaliteit met een verrassend assortiment, daarmee bind je klanten.’
Joost knikt instemmend. ‘We zijn heel marktgericht, dus we houden trends in de gaten, doen marktonderzoek en kiezen voor strategische verkoop op de lange termijn’, zegt hij. ‘Daar gebruiken we ook data voor, net zoals we data uit de kas gebruiken om te checken of de realiteit klopt met onze opgestelde planning. Dat komt allemaal samen in een dashboard dat we momenteel ontwikkelen in een pilot met Flynth en het bedrijf Data Resultz.’
De Plantenbox
‘Doordat we altijd bezig zijn met de trends en de behoefte van onze klanten, zijn we constant op zoek naar nieuwe manieren om ons product op de markt te brengen’, aldus Joost. ‘Zo is de Plantenbox ontstaan.' De heren zetten een grote doos op tafel met een design dat goed past bij het merk. Daar zetten ze de eerder genoemde Mangrove Ficus naast. ‘Dit zou een van de verrassende producten kunnen zijn die we hierin gaan vermarkten’, legt Joost uit. 'De Plantenbox is op deze manier een goede tool om gericht ons duurzame verhaal te vertellen.’
‘De Plantenbox is gericht op bedrijven die een verrassend relatiegeschenk zoeken, of op zoek zijn naar een opvallend cadeau voor hun personeel. Dan geef je een originele, duurzaam gekweekte plant in een mooi vormgegeven doos, rechtstreeks van de kweker. Het is een nieuw marktconcept, daar zien wij wel potentie in. Het past helemaal in deze tijd.’
‘Wij geloven dat telen meer is dan alleen hard werken en een goed product neerzetten’, besluit Freek. ‘Als je toekomstbestendig wilt zijn, moet je uitstekende service bieden, onderscheiden in je productkeuze en beleving creëren rondom je bedrijf.’
Dit is het eerste deel van het verhaal van Plantanious. In deel twee en deel drie zullen Freek en Joost ingaan op onder andere duurzaamheid en slimme manieren van samenwerken.