Ga direct naar de inhoud.

Plantanious: 'Slim samenwerken brengt ons verder'

Drie prachtige bedrijven, één prestigieuze prijs. In een serie verhalen duiken we met alle drie de genomineerden voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2020 de diepte in. Wat was er voor nodig om te komen waar ze nu staan? Welke uitdagingen zijn ze aangegaan? Wat is hun visie voor de toekomst? Dit is het derde verhaal met Plantanious, waar we ondernemers Freek en Joost Jansen spreken.

Bij opschalen denk je automatisch aan extra meters glas bouwen. Plantanious bewijst dat het ook anders kan, namelijk door middel van slimme samenwerkingsvormen. ‘Schaalvergroting is geen doel op zich’, legt Freek uit. ‘Wij zien veel kansen in het uitbreiden van het assortiment via samenwerking.’ Plantanious werkt graag samen. In een aardwarmtecollectief met negen andere telers, om te zorgen dat ze gasloos kunnen telen, bijvoorbeeld, of met een teler in Costa Rica om nieuwe soorten te ontwikkelen. Zo zijn er legio voorbeelden.

Win-win

‘We willen met onze stekleveranciers samen kijken hoe we een win-win-situatie kunnen creëren voor onze bedrijven’, aldus Freek. ‘Zij veredelen nieuwe en verrassende planten voor ons, wij voegen daar de teelt, de service en de beleving aan toe.’ De samenwerking met de stekleverancier kwam ook al naar voren in het tweede verhaal, waarin de ondernemers vertellen over hoe zij potentie zagen in het optimaliseren van de beschikbare ruimte bij een stekleverancier en voorstelden om, tijdens periodes dat de vloer tijdelijk leeg stond, daar een groot deel van de seizoensproducten halfwas op te kweken. Efficiënter gebruik van ruimte voor de leverancier, opschalen van de productie voor Plantanious. Dat is niet alleen duurzamer, ook nuttig voor beide bedrijven.

 Altijd iets nieuws op de vloer

‘We hebben ook een relatie met een grote kwekersgroep in Spanje’, gaat Joost verder. ‘Logistiek gezien is het voor deze groep een uitdaging om de groeiende vraag naar kleinere eenheden te bedienen. Wij zijn een krachtige partij in de daghandel, dus kunnen wij wel dat deel van de markt voorzien. We kopen groot in bij deze groep en zetten klein af bij diverse afnemers, met een gezonde marge. Ook weer win-win, want hierdoor zitten we de Spaanse kwekers niet in de weg. Voor ons betekent dat nieuw en verrassend assortiment, voor hen een manier om ook deze markt te bereiken.’

‘Het belangrijkste is dat we door deze samenwerkingen altijd iets nieuws en onderscheidends in ons assortiment hebben’, verklaart Freek. ‘Als onze klanten op bezoek komen, weten ze dat ze vrijwel altijd nieuwe planten gaan ontdekken. Bij ons zie je altijd nieuwe planten en/of concepten. Daar staan we om bekend.’

Hoe neem je een bedrijf over?

Het is duidelijk dat de tweelingbroers Freek en Joost goed op elkaar zijn ingespeeld en een goed oog hebben voor succesvolle plantensoorten en versterkende samenwerkingsvormen, ondanks dat het nog niet heel veel jaar geleden is dat ze samen het bedrijf van hun vader hebben overgenomen. Ook daarin speelde samenwerken een belangrijke rol. ‘Tijdens de overname zochten we de hulp van Flynth adviseurs en accountants’ legt Joost uit. ‘Zij hielpen om er een succes van te maken. Het hielp dat onze vader ons altijd veel verantwoording en vrijheid gaf, dat geeft vertrouwen. Maar je gaat toch een intensief traject in als gezin, en met het personeel.’ ‘We hebben gelukkig een supergoed personeelsteam’, vult Freek aan. ‘Een mooie combinatie van oud en jong. We telen jaarrond, waardoor we een redelijk stabiel personeelsbestand hebben. Daardoor kun je echt een hecht team vormen.’

‘Onze visie is dat medewerkers ook een goed samenwerkend team moeten vormen, waarbinnen respect voor elkaar heel belangrijk is. Plantanious kan alleen een succes blijven als iedereen die hier werkt het leuk vindt om bij te dragen aan dat succes. Iedereen die hier werkt is een belangrijk onderdeel van de motor van het bedrijf, wat uiteindelijk bepaalt hoe goed het bedrijf, de producten en de diensten zijn.’

Verrassend groen

Van nieuwe marktconcepten als de Plantenbox tot volledig klimaatneutraal telen, van slimme nationale en internationale samenwerkingsvormen tot out-of-the-box marketingkeuzes, Plantanious weet in alle facetten van de bedrijfsvoering ‘verrassen’ tot core business te maken. Of, zoals de broers meermaals aangaven: ‘het gaat om de beleving, om wat je als service en als merk toevoegt aan de markt. Daarin willen wij altijd onderscheidend zijn.’

Dit is het derde deel van het verhaal van Plantanious. In deel twee en deel drie gingen Freek en Joost in op onder andere de DNA van Plantanious en duurzaamheid.