Royal Brinkman mikt op internationale positie
De wereld verandert in snel tempo. Toen Ton van Mil drie jaar geleden als algemeen directeur werd aangenomen bij Royal Brinkman bracht hij leven in de brouwerij. “Ik trof een mooie organisatie aan”, vertelt hij. “maar er was werk aan de winkel. Ik zag zoveel kansen.” Van Mil, die al veel management functies in de tuinbouw vervulde, werkte samen met het directieteam aan een duidelijk plan om de ingezette koers te herzien en te verstevigen. Een strategie, waarbij hij iedereen op sleeptouw nam.
Perspectief
Brinkman is een familiebedrijf dat inmiddels 130 jaar bestaat. In die periode kende het bedrijf veel successen, maar ook mindere tijden. In de periode 1991-2003 vond er een reorganisatie plaats. Sindsdien schrijft het bedrijf zwarte cijfers. De bankencrisis en de daarop volgende crisis in de glastuinbouw was een moeilijke periode voor veel toeleveranciers. Royal Brinkman is deze periode sterk doorgekomen. Juist in een krimpende markt wist het bedrijf zelfs in Nederland de afgelopen jaren te groeien.
Anno 2016 ziet Van Mil vele lichtpuntjes. “Wij zien nu ook in Nederland de activiteiten van de technische en mechanische afdeling weer toenemen. Het betekent dat de telers weer wat lucht krijgen.”
Zeven thema’s
Op het moment dat Van Mil aantrad trof hij een sterke financiële basis aan, maar er was meer nodig. “Er moest weer ondernemerschap en een ‘ziel’ in het bedrijf komen.” Hij besloot om drie keer per jaar alle medewerkers bij te praten over het reilen en zeilen van het bedrijf. Zaken, die voorheen niet bij iedereen bekend waren. Zo nam hij zowel medewerkers in Nederland als de buitenlandse vestigingen op sleeptouw en vertelde hen waarin het bedrijf succesvol is en beter kan worden.
Ook bracht hij structuur aan binnen de organisatie. Het werkterrein van Royal Brinkman is zeer breed. Het bedrijf levert bijvoorbeeld 30.000 verschillende producten, van de kleinste onderdelen tot complete installaties, aangevuld met adviezen. Van Mil groepeerde alle activiteiten en bracht ze terug tot de zeven thema’s teeltwisseling, gewasverzorging, gewasbescherming en desinfectie, verpakking en ontwerp, mechanisatie, technische projecten en service artikelen. Ieder thema correspondeert met een eigen team van specialisten.
Online bestellen
Sinds 2009 heeft Royal Brinkman een eigen webshop, waar klanten snel en eenvoudig bestellingen kunnen doen. Dat was destijds nog een eenvoudige tool, maar inmiddels is deze digitale dienstverlening professioneel en overzichtelijk. Iedere klant kan inmiddels 24 uur per dag inloggen en komt zo in een eigen online omgeving met een overzicht van favorieten, orders, facturen, overzichten en prijsafspraken.
“Dat wij op tijd zijn begonnen met digitalisering heeft ons sterker gemaakt. We hebben de ambitie om de Bol.com of de Amazon.com van de tuinbouw te worden”, legt Van Mil uit. Toch is er een verschil. De diensten van het bedrijf zijn veel uitgebreider dan die van genoemde webshops. Zo kan een ondernemer offertes aanvragen, waarna een accountmanager contact opneemt. Ook is aan vele producten, zoals levering van biologische bestrijders of technische installaties, advisering gekoppeld. ”Wij zijn en blijven een kennisbedrijf. Digitaal met een ‘personal touch”, zo noemt Van Mil dat.
Innovatie aanzwengelen
“We slaan dus een hele nieuwe richting in. Het is niet meer de vertegenwoordiger die willekeurig bedrijven bezoekt. Nu komen we op het moment dat er een vraag ligt, of wanneer wij zien dat een ondernemer interesse toont in bepaalde producten. Dat is efficiënt. We hebben ook veel meer inzicht in het totaalpakket dat klanten bij ons afnemen.”
Royal Brinkman neemt de rol van initiatiefnemer en intermediair op zich. De accountmanagers signaleren de behoeftes van klanten en lossen een bepaalde vraag samen met leveranciers op. Samen ontwikkelen ze dus ook nieuwe producten en systemen.
Internationale focus
De dienstverlening van Royal Brinkman beperkt zich niet tot Nederland. Het bedrijf heeft wereldwijd inmiddels twaalf vestigingen, waar sinds kort Mexico en Australië aan zijn toegevoegd. Juist die focus op het buitenland heeft er voor gezorgd dat het bedrijf minder kwetsbaar is geworden. Wereldwijd zijn er veel ontwikkelingen in de tuinbouw, waaronder de local-for-local trend dat voedsel daar wordt geteeld waar consumenten zijn. Het bedrijf gaat met die beweging mee.
Royal Brinkman is voor de helft eigenaar van het Spaanse Agrobío, leverancier van biologische bestrijders en hommels voor bestuiving. Met deze strategische zet heeft het bedrijf eigen biologisch materiaal in huis voor haar klanten.
Goede sfeer
Vraag Ton van Mil waarvan zijn hart een stukje sneller gaat slaan, dan komt hij terug op de nieuwe koers en de werksfeer binnen het bedrijf. “Er is hier veel veranderd, de stemming is goed. De teams zijn erg gedreven en komen met goede, toekomstgerichte ideeën. Het moet ook superleuk zijn om hier te werken en ik ben blij dat ik daar een motiverende rol in mag spelen”, besluit hij met een glimlach van oor tot oor.