Sander van Kampen: “We hebben bewezen dat wasabi een rendabele teelt is”
Dutch Wasabi over de uitdagingen van het opschalen van een nieuwe teelt
Dutch Wasabi teelt wasabi in een kas in De Lier. Daarnaast teelt het bedrijf ook gember en biedt het allerlei bijbehorende producten aan via de webshop, gericht op (thuis)chefs die aan de slag willen met de Japanse keuken. Sinds een jaar zit Sander van Kampen voltijd in de kwekerij. “De grootste uitdaging is om het business model robuust en gezond te maken,” aldus de teler.
Hoe maak je van een interessante start-up een stabiele scale-up? En dat binnen de tuinbouwsector? Dutch Wasabi is momenteel bezig om het antwoord op die vragen te vinden. “We hebben bewezen dat wasabi een rendabele teelt is,” legt Sander uit. “Maar het is wel lastig schaalbaar. Daarom testen we of de teelt van gember voor de retail ons kan helpen opschalen. Het blijft constant puzzelen, maar dat is juist ook het leuke eraan.”
Blijven ontdekken
“De teelt van gember is een mooi voorbeeld van het funderen van ons businessmodel. De partners van Dutch Wasabi zitten in de potplanten en de tomaten, dan is er toch behoorlijk wat kennis in huis. Maar toch blijkt dan tijdens de teelt van een niche product als gember dat je nog niet alles weet. Je blijft ontdekken, dat is het mooie.”
Waardering
Ook het in de markt zetten van nieuwe teelt kent uitdagingen. “Heel simpel gezegd, gember importeren uit China is goedkoper,” zegt Sander. “Dat heeft met de schaal en arbeidskosten te maken, bovendien telen wij binnen en hebben dus hogere energiekosten. Dus als wij de markt opgaan, zoeken we de klanten die de toegevoegde waarde van ons product waarderen. Het is een mooi en schoon product, met een lagere CO2-footprint en verser, want lokaal geteeld. Dat zijn de unique selling points.”
Breed assortiment
Of het nu gaat om de wasabi of andere specialistische teelten, Dutch Wasabi denkt altijd vanuit de markt. “We willen een breed assortiment aanbieden aan de klant,” geeft Sander aan. “Een breed assortiment met niche producten is interessant voor chefs en consumenten die iets speciaals willen. De klant goed bedienen en dan opschalen, dat is de routekaart.”
Flinke boost
Inmiddels richt Dutch Wasabi de pijlen op meerdere projecten. “Als er eentje slaagt, is dat al top,” aldus Sander. “De groei is er sowieso, maar als één of meerdere van de experimentele projecten die we nu uitvoeren goed valt, krijgen we een flinke boost. Dat helpt met keuzes zoals het wel of niet aannemen van extra personeel, bijvoorbeeld.”
Van nieuwe teelt tot nieuwe toepassingen, van nieuwe markten tot nieuwe marketing, als succesvolle start-up krijgt Dutch Wasabi met alle facetten van het ondernemen te maken. “Net zolang puzzelen tot het klopt, daar hou ik van,” besluit Sander.
Benieuwd hoe Sander is gestart met zijn unieke wasabi-teelt in Nederland? Je leest het hier.