SK Roses: '‘De toekomst voor de rozenteelt is full led’
Drie prachtige bedrijven, één prestigieuze prijs. In een serie verhalen duiken we met alle drie de genomineerden voor de Tuinbouw Ondernemersprijs 2020 de diepte in. Wat was er voor nodig om te komen waar ze nu staan? Welke uitdagingen zijn ze aangegaan? Wat is hun visie voor de toekomst? Dit is het derde verhaal met SK Roses, waar we ondernemers Marc, Bas en Tom Koene spreken.
Duurzaamheid is meer dan een verpakking voor je product kiezen dat beter is voor het klimaat. Duurzaamheid gaat namelijk niet alleen over de impact van je bedrijf op het milieu, maar ook over de toekomstbestendigheid van de sector. SK Roses is zeer actief op beide gebieden.
Hergebruik alle CO2
‘Bij SK Roses hergebruiken we alle CO2 die we uitstoten’, begint Marc. ‘En wat we missen aan CO2 krijgen we binnen via OCAP, een restproduct van de industrie in de Botlek. Ook dat is duurzaam. In onze kas hebben we een Environmental Monitoring Systems-analyser. Deze ‘snuffelpaal’ geeft ons zekerheid over de zuivere lucht die in de kas heerst. Daarnaast draait onze kas onder groen label certificaat, wat betekent dat we de rozen zo duurzaam mogelijk telen.’ ‘We hebben bijvoorbeeld een dubbel schermdoek’, zegt Tom, terwijl hij richting de kas wijst vanuit de kantine. ‘Daarmee besparen we veel warmte. Tegelijkertijd gebruiken we verneveling en daksproeiers om het dak te koelen, waardoor de ramen dicht kunnen blijven en we dus CO2 besparen.’
‘Dat scherm kan ook dicht blijven dankzij het gebruik van Airmixers’, verklaart Bas. ‘Daarmee koel je de lucht zonder dat het scherm open hoeft. Ideaal, want als je om te koelen elke keer kieren in je scherm moet maken, heb je een instabiel klimaat en te veel lichtuitstoot voor de omwonenden.’
LED-proef
Lichtuitstoot beperking is altijd een uitdaging als je jaarrond rozen wilt telen. Dankzij de slimme inzet van Airmixers en dubbel scherm lijkt de testfase goede resultaten te boeken. Maar ook aan het licht zelf zijn ze aan het sleutelen. ‘Momenteel hebben we een grote LED-proef uitstaan’, verklaart Tom. ‘De toekomst voor de rozenteelt is full led, dat bespaart veertig procent energie ten opzichte van traditionele Son-T belichting.’ ‘We zijn nu aan het testen hoe zo’n installatie dan geoptimaliseerd kan worden met behulp van data uit de kas en door de data van de teelt met Son-T belichting als benchmark te gebruiken.’ ‘2020 wordt een belangrijk besluitvormingsjaar wat betreft de inzet van LED’, knikt Bas.
Deur half open
‘Het zijn vaak kleine ingrepen waarmee je de duurzaamheid verhoogt, waar je niet één, twee, drie aan denkt’, zegt Marc enthousiast. ‘De deur van onze koelcel gaat honderdveertig keer per dag open en dicht. Maar de karren met rozen komen echt niet tot de maximale hoogte van de deur. Dus hebben we de boel geprogrammeerd dat de deur van de koelcel nog maar half omhoog gaat, waardoor er minder koele lucht ontsnapt.’ ‘Ja, en we verminderen het verbruik van de koelcel nog meer door een luchtgordijn voor de deur te plaatsen, net als in veel winkels’, vult Bas aan. ‘Scheelt ook echt.’ ‘Twee jaar geleden hebben we samen met een andere rozenkweker geïnvesteerd in de ontwikkeling van navigatie op onze spuitrobot’, aldus Marc. ‘Daarmee kunnen we heel specifiek gewasbescherming spuiten waar het hoogstnoodzakelijk is. Dat gaat volautomatisch, op basis van wat er uit het scouten van ziekten en plagen komt. Maar onze basis is telen met preventieve biologische gewasbescherming.’ ‘We hebben recentelijk onze sorteermachine uitgebreid met extra stations. met als doel ook onze verpakking te verduurzamen. Zo willen we op termijn gedeeltelijk overgaan van plastic naar kaftpapier. Daarnaast hebben wij nu samen met een klant een test lopen om te leveren zonder folie, duurzamer kan natuurlijk niet. Ook daar zijn we vooruitstrevend in.’ Daarnaast doet SK Roses ook mee aan het Rainlevelr systeem, waarmee het bedrijf samen met Hoogheemraadschap Delftland helpt om wateroverlast te voorkomen.
De sector toekomstbestendig houden
Duurzaam telen voor het milieu is tegenwoordig een prioriteit voor de meeste telers. Maar ook zorgen dat de sector toekomstbestendig blijft, vereist inzet van de telers. Daar is SK Roses niet vies van. ‘Toen de ODE-verhoging werd voorgesteld, heb ik gelijk Sjaak van der Tak gebeld’, zegt Marc, die onder andere bestuurslid is bij de mede door SK Roses opgerichte Avalanche+ Coöperatie en Gewascoöperatie Roos. ‘Je wilt als regering dat de tuinbouw van fossiele energie afgaat, maar tegelijkertijd ga je elektriciteit een stuk zwaarder belasten. Dat vind ik vreemd.’ ‘Samen met Sjaak hebben we snel een actieplan opgesteld. We nodigden een hele groep telers en andere belanghebbenden bij ons uit voor een constructieve discussie. Uiteraard met een goede lunch. Daar kwam uiteindelijk een petitie uit die we met Sjaak hebben ingediend bij de Tweede Kamer.’
Vertel je verhaal
Het is duidelijk dat dit onderwerp de drie broers aan het hart gaat. ‘We moeten sectorbreed optrekken’, vertelt Marc gepassioneerd. ‘Samen ons verhaal vertellen, het imago verbeteren en een duidelijk signaal afgeven wanneer dat nodig is, zoals met de ODE-verhoging. Niet voor SK Roses, maar voor de hele rozenteelt. En eigenlijk voor de hele tuinbouwsector.’ ‘Daarom stellen we ook onze vergaderingruimte beschikbaar en geven we graag rondleidingen’, vult Tom aan. ‘Dat hebben we al gedaan voor onder andere het Grotius College, Wellant College Aalsmeer, Lentiz en de Rabobank in 2019.’ ‘Maar ook hebben we internationale gezelschap die graag een bezoekje brengen aan ons bedrijf. Zo hebben we onder andere groepen bloemisten uit heel Europa die graag willen kijken waar hun rozen geteeld worden. We combineren dat met een lunch in onze mooie kantine, zodat onze klanten weer tevreden vertrekken.’ ‘We willen graag die ambassadeursrol vervullen’, besluit Marc, ‘en een positief beeld neerzetten van de tuinbouwsector. Wij willen graag een boegbeeld zijn voor de jonge tuinbouwondernemers en de Tuinbouw Ondernemersprijs zou daarin natuurlijk een enorme boost geven!’
Dit is het derde deel van het verhaal met SK Roses. In deel één en deel twee gingen Marc, Bas en Tom in op onder andere innovatief ondernemerschap en het gebruik van data binnen hun bedrijf.