VDE Plant: “Er is zoveel mogelijk met een duidelijke visie, hard werken en de juiste mensen!”
Bij VDE Plant zijn ze verliefd op planten. De hele plant. Van bladeren tot wortels, in deze kwekerij kijken ze naar het totaalplaatje. En niet alleen van de plant, broer en zus Edwin en Karin van der Eijk kijken ook naar het totaalplaatje van het ondernemen. “We denken vanuit onze formule”, aldus Edwin. “Betrouwbaarheid, duurzaamheid, innovatie en kwaliteit, die formule laten we in alles terugkomen.”
De oorsprong van de groene plantenkwekerij ligt in 1948 in Woubrugge, bij opa Van der Eijk. “Dit is onze 75e jaar als kwekerij”, zegt Karin. “Dat hebben we uitgebreid gevierd. Opa begon met groentes en later snijbloemen. Zijn zonen Teun en Bert hebben het bedrijf overgenomen. Teun is onze vader. Toen ik er begin jaren ’90 in stapte als teeltspecialist, samen met onze compagnon Hein Visser, stapte Bert eruit. Hein is toen de boekhouding en organisatie gaan doen. Edwin kwam in 2003 in het bedrijf en richtte zich op verkoop en product- en concept ontwikkeling.”
Concepten
VDE Plant staat bekend om de kwaliteit en betrouwbaarheid, maar ook om de vele innovaties. “Voor ons is het belangrijk om vraag gestuurd te telen”, geeft Edwin aan. “We gaan naar de klant om te vragen wat ze nodig hebben en welke trends ze zien, en op basis daarvan bedenken we concepten en ontwikkelingen we onze producten.”
Hydroponie
Die lange relaties en uitgebreide overleggen met klanten en toeleveranciers leveren een hoop innovaties en concepten op. “Zo hebben wij Hydroponie op de markt gebracht”, aldus Edwin. “Dat zijn planten in glazen vazen met water, zodat je de wortels kunt zien. We ontdekten namelijk dat de planten schitterend zijn, maar de wortels ook een fascinerende vorm aannemen. Deze producttak is inmiddels goed voor twintig procent van de omzet en blijft groeien.”
“In de webshop is het meest verkochte product een plant in een bol vaasje op een houten ondergrond waar een lichtje in zit”, vertelt Karin, die naast de teelt ook verantwoordelijk is voor de e-commerce. “In totaal hebben we veertig verschillende planten soorten, naast de twintig Hydroponie concepten. We leveren daarmee een breed assortiment, waarmee de liefhebber van groene planten zijn lifestyle kan vormgeven.”
Zingeving
“Planten maken mensen blij, dat is wetenschap”, gaat Karin verder. “Het zuivert de lucht, natuurlijk. Maar een plant is ook iets waar je voor kunt zorgen, en dat geeft zingeving. Ik kom wel eens bij een vrouwtje van 82, waarvan de man is overleden. Het eerste halfuur staan we altijd te praten over de planten die ze in huis verzorgt. Planten maken het leven mooi, en door dicht bij onze leveranciers en klanten te blijven, weten we wat we kunnen produceren.”
Europese markt
“Ja, want daar zit de grootste uitdaging”, vult Edwin aan. “Vraag en aanbod op de Europese markt kan wisselvallig zijn. Je bent dan toch bang dat je te veel maakt van een bepaald product. Daarom overleggen we ook met andere kwekers, zodat we van elkaar kunnen leren. En zorgen dat we marktconform blijven produceren met elkaar, net zo belangrijk.”
Kantje boord
Dat VDE Plant genomineerd is voor de Tuinbouw Ondernemersprijs, zien Edwin, Hein en Karin als een grote waardering van de sector. “Tien jaar geleden was het nog kantje boord”, geeft Karin aan. “Toen hebben we echt met al het personeel de koppen bij elkaar moeten steken en besloten om gezamenlijk de schouders eronder te zetten. Dit leverde heel veel energie op. De keuzes die we toen maakten, hebben ons uiteindelijk hier gebracht. We hopen dat deze nominatie ook andere telers inspireert. Er is zoveel mogelijk, met een duidelijke visie, hard werken en de juiste mensen om je heen!”
Kracht van de formule
In al die jaren, door goede en slechte tijden, is VDE Plant altijd VDE Plant gebleven. “We zijn een familiebedrijf, daar zit onze kracht”, aldus Edwin. “We willen geen externe investeerders. Het groter worden en de winst oppompen is niet het doel, waardoor we snel kunnen schakelen met zijn drieën, en ook de ruimte hebben om keuzes te maken die bij ons passen. En dan gaat het weer om onze formule: betrouwbaarheid, duurzaamheid, innovatie en kwaliteit. Daar zullen we altijd voor staan.”