Wijnen Square Crops: ’De lange termijn continuïteit van ons bedrijf is de belangrijkste prioriteit’
In 1978 lieten Jac en Mia Wijnen vanuit Nootdorp een oude kas overkomen naar het Limburgse Egchel. Op het terrein werden augurken, sla, koolrabi en asperges geteeld. ‘Het was nog echt zo’n oude kas’, vertelt Pieter Wijnen, directeur van het huidige Wijnen Square Crops. ‘Met een houten roede en kit. M’n vader ging bij die teler in Nootdorp drie keer per week sla laden als vrachtwagenchauffeur, maar besloot op een gegeven moment de kas te kopen, naar Limburg te verhuizen en teler te worden.’ Dat ondernemerschap staat nog steeds aan de basis van het succes van Wijnen Square Crops.
In de jaren na 1978 groeide het bedrijf, veranderde de teelt een aantal keren en kwamen ook zoons Twan en Pieter in het bedrijf. Het is een familiebedrijf, maar de bedrijfsstructuur is tegenwoordig zo opgezet dat de continuïteit gewaarborgd is. ‘Voor mij is het bestaansrecht van het bedrijf op lange termijn prioriteit nummer één’, aldus Pieter. ‘Daarom hebben we nu een driekoppige directie met Koen Saris en Ton Smeets, maken we sinds 2015 deel uit van Harvest House en investeren we veel in duurzame energie en arbeid.’
De bouw van een biomassacentrale, eerst in Egchel, betekende een grote stap in verduurzaming van de energiebehoefte van Wijnen Square Crops. ‘We zaten ook vol in een geothermieproject in Grubbenvorst, maar dat ligt al dan niet tijdelijk stil’, verklaart Pieter. ‘Dus schakelden we gelijk door en investeerden ook daar in een biomassacentrale met bijbehorende kennis, want onze focus is fossielvrij telen. Qua duurzame energie is dat een goede stap geweest voor het bedrijf’, verklaart Pieter. ‘Maar het maakt het bedrijf ook complexer. Je haalt meer techniek in huis. Maar dat heeft zeker geen nadelige gevolgen voor het gewas gehad, of voor de bedrijfsvoering. Bovendien verandert je personeelsbestand ook door de centrale en heb je dus veel meer kennis en vaardigheden in huis. Dat maakt je bedrijf ook toekomstbestendiger.’
Succesvol telen in Limburg betekent dat je zeer autonoom moet kunnen opereren. Zo heeft het bedrijf niet alleen twee kassencomplexen en biomassacentrales, maar ook een logistiek centrum en een volledig pakstation. ‘Natuurlijk werken we via Harvest House samen op het gebied van afzet met TNI, zodat we zo kort mogelijk op de keten zitten, en met Rainbow Kleinpak op het gebied van paprika verpakken. Dus we kunnen volledig zelfstandig verpakken, maar we kiezen er ook voor om onderdeel te zijn van een grotere organisatie. Dat is een kwestie van geven en krijgen, maar door de samenwerking kunnen we goed spiegelen met andere telers die dezelfde issues hebben.’
Wat opvalt aan Wijnen is dat het bedrijf vooral succesvol blijft dankzij het snel aanpassen aan de omstandigheden. Of het nu gaat om energie, arbeid, teelt of markt, Wijnen Square Crops ziet de mogelijkheden en investeert in oplossingen. ‘We telen inmiddels jaarrond mini-komkommers en hebben daarin een eigen consumentenlijn, Boosty Bites. Het uitgangspunt is telen wat de klant wenst en er wordt pas geteeld als 80% van tevoren is verkocht. Ook daarmee waarborg je continuïteit. Ook puntpaprika’s zitten in het assortiment. Daarnaast investeren we in goede huisvesting voor internationale medewerkers en werken we verder vooral met mensen uit de regio. Dat zorgt voor binding naar alle kanten toe.’
Die binding gaat ook richting de maatschappij. ‘Als je een rondleiding wil in het bedrijf, rekenen we 250,-‘, legt Pieter uit. ‘Dat geld gaat naar Oet de Verf, waar mensen met een beperking schilderijen maken. Dus behalve de rondleiding mag je ook een schilderij uitkiezen. Scholen leiden we uiteraard gratis rond. Verder werken we nauw samen met de voedselbank en zijn we in de regio actief. Als teler in Limburg wil je regionaal draagvlak creëren en laten zien dat je bedrijf relevant is voor de regio.’
Van een houten roede naar een biomassacentrale en een ruim 50 hectare bedrijf met 400 medewerkers in de piek, is Wijnen Square Crops in ruim veertig jaar gegroeid tot een grote en stabiele teler in Nederland. Een bedrijf dat zich constant weet aan te passen aan de vraag uit de markt en sector, zowel zelfstandig als in collectieven.